čtvrtek 4. listopadu 2010

workshop

Tento víkend jsem se zúčastnila workshopu v Podmokelském mlýnu, poblíž Skryjí.


Lávku jsem začla modelovat ve 3D a na modelu si zkoušela varianty příčných průřezů, a podepření pilíři.
Začla jsem také řešit konstrukci lávky a připravuji se na konzultaci se statikem. 

řez lávkou

půdorysný tvar lávky

náhled na 3D model




...inspirace

                                    

tělo neuronů,..., mosty Jana Kaplického ( Future Systems)

tvar lávky

Hledání přesného tvaru lávky jsem si vyzkoušela na jednoduchém pracovním modelu a pár výpočtech (vše viz obrázky). Mám 3 nástupní body lávky, mezi kterými hledám jejich těžiště. Přičemž každý z bodů má jinou váhu. Nejdůležitější spojnici vidím mezi Holešovicemi a Karlínem, vstup na Štvanici nyní není tak důležitý.

...výchozí body a směry lávek

Výchozími body se tedy staly body navazující na MHD a spojující oba břehy co nejrychlejším možným způsobem. Vzniklo několik možných variant napojení ( v následujících analýzách je znázorněna pouze první lávka, která spojuje Pražskou tržnici s dvěma body na straně Karlína. Směry přímo navazují na tramvajové zastávky Křižíkova a Karlínské náměstí )...

náhled rozpracování jedné z variant (zde jsem ještě počítala s kavárnou)


...a nakonec, nebude náhodou výhodnější namísto "vidličky" která by vznikla, udělat na břehu Karlína jenom jeden výstup, který bude přesně v polovině původních směrů ? ... další prověření:


celkové schema napojení lávek na přes Štvanici
1- nábřeží kpt Jaroše <---> Hlávkův most 
2- negrelliho viadukt
3- Pražská tržnice <---> Karlínské náměstí/ Křižíkova

Situace lávek spolu s naznačením výchozích bodů

analýzy vol. 3: kavárna součástí lávky?

Vzešla otázka, zda by lávka mohla mít ještě doplňující program, nebo ji nechat čistě pouze pěší lávkou.

Pokusila jsem se zanalyzovat nejbližší kavárny v okolí. ( maps.google.com, Scuk.cz ). Kavárna na Štvanici chybí, nicméně na lávce není nezbytná, může být postavena přímo na ostrově. A tak jsem se rozhodla prozatím pokračovat pouze čistě s návrhem lávky.

koncept

Jak předešlé analýzy předznamenaly, v mém konceptu mi jde hlavně o napojení na stávající MHD co nejkratším možným způsobem, a zároveň lepší zpřístupnění Štvanice, kterou chápu jako velký potenciál v podobě parku s různými volnočasovými aktivitami. V současnosti je přístup na Štvanici umožněn pouze z Hlávkova mostu, který je v dopravně velmi zatížen. Přechod po něm tak není pro pěší žádný velký zážitek. Hlučnost a prach působí dojem přejít most co nejrychleji bez šance si vychutnat krásných výhledů. Samotný přístup na Hlávkův most mi přijde pro pěší celkem komplikovaný (viz foto příběh).

Navrhuji několik pěších lávek, které budou propojovat Holešovice s Karlínem. Oba břehy sepnu tak jako neurony. Přivedu lidi do jádra lávky, ze kterého umožním přístup na Štvanici. 

"Jak se dostat z Nábřeží kpt. Jaroše na Hlávkův most"


... suma sumárum 12 minut (bez posezení).

Prvotní skici konceptu:


analýzy vol. 2: městská hromadná

Návaznost na městskou hromadnou dopravu. 
nejbližší metro stanice: Florenc, Vltavská a Křižíkova
Nejbližší tramvajové zastávky: strana Holešovic: Pražská tržnice, Vltavská, Nábřeží kpt. Jaroše
                                          strana Karlína: Křižíkova, Karlínské náměstí, Florenc, Těšnov

analýzy vol. 1: mosty

Prvním krokem byla analýza, týkající se mostů po Vltavě. Co mosty v historii spojovaly a spojují nyní.


1. Zbraslavský most - spojuje Zbraslav s místní částí Závist a železniční stanicí Praha-Zbraslav

2. Branický most - obchvat Prahy pro nákladní dopravu součástí železniční jižní (branické) spojky- Radotín–Vršovice
3. Barrandovský most -součástí Městského okruhu, spojuje východ–západ
4. Vyšehradský železniční most - spojující Hlavní Nádraží a Smíchovské nádraží
5. Palackého most - z historie pro zpřístupnění rychle se rozvíjejícího se Smíchova
6. Jiráskův most - spojující z Jiráskova náměstí Nové Město a Smíchov
7. Most Legií - spojuje Národní třídu přes Střelecký ostrov s Újezdem a Malou Stranou
8. Karlův most - spojuje Staré Město s Malou Stranou
9. Mánesův most - spojuje Palachovo náměstí a Klárov 
10. Čechův most - podle puvodnich plánů: Můstek – Staroměstské náměstí – Pařížská třída –  tunel letenskou strání
11. Štefánikův most - spojuje Spojuje Revoluční třídu s Letenským tunelem
12. Hlávkův most - napojen přímo na přemostění Masarykova nádraží
13. Negrelliho viadukt - spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny
14. Libeňský most - spojuje Holešovice s Libní
15. Holešovický železniční most - spojuje stanici Praha-Holešovice a odbočku Rokytka v Libni
16. Most Barikádníků - vede z Partyzánské ulice v Holešovicích do oblasti ulic Povltavské a Trojské v Troji
17. Tramvajový most - spojuje Pelc Tyrolku a Nádraží Holešovice
18. Pěší lávka - pěší, spojuje Troju a Stromovku

Z analýzy jasně vyplynulo, že spojnice mezi Karlínem a Holešovicemi opravdu chybí. Vzhledem k záměrům, které jsou jak pro Holešovice, tak pro Karlín v budoucnu plánovány, a s téměř zdvojnásobením počtu obyvatel bude takové vybudování pěší lávky více než nezbytné. 



zadání

Zadání pro tento semestr je navrhnout propojení břehů Vltavy mostem, lávkou, objektem, přívozem, lanovkou, … v oblasti Holešovic, ostrova Štvanice a Karlína a prověřit funkčnost tohoto návrhu. 

projížďka po Vltavě





Před začátkem semestru jsme se  projeli po Vltavě, kolem ostrova Štvanice...