Tento víkend jsem se zúčastnila workshopu v Podmokelském mlýnu, poblíž Skryjí.
zachycení vývoje mé školní práce v atelieru Petra Hájka a Jaroslava Hulína
čtvrtek 4. listopadu 2010
tvar lávky
Hledání přesného tvaru lávky jsem si vyzkoušela na jednoduchém pracovním modelu a pár výpočtech (vše viz obrázky). Mám 3 nástupní body lávky, mezi kterými hledám jejich těžiště. Přičemž každý z bodů má jinou váhu. Nejdůležitější spojnici vidím mezi Holešovicemi a Karlínem, vstup na Štvanici nyní není tak důležitý.
...výchozí body a směry lávek
Výchozími body se tedy staly body navazující na MHD a spojující oba břehy co nejrychlejším možným způsobem. Vzniklo několik možných variant napojení ( v následujících analýzách je znázorněna pouze první lávka, která spojuje Pražskou tržnici s dvěma body na straně Karlína. Směry přímo navazují na tramvajové zastávky Křižíkova a Karlínské náměstí )...
náhled rozpracování jedné z variant (zde jsem ještě počítala s kavárnou)
...a nakonec, nebude náhodou výhodnější namísto "vidličky" která by vznikla, udělat na břehu Karlína jenom jeden výstup, který bude přesně v polovině původních směrů ? ... další prověření:
celkové schema napojení lávek na přes Štvanici
1- nábřeží kpt Jaroše <---> Hlávkův most
2- negrelliho viadukt
3- Pražská tržnice <---> Karlínské náměstí/ Křižíkova
Situace lávek spolu s naznačením výchozích bodů
analýzy vol. 3: kavárna součástí lávky?
Vzešla otázka, zda by lávka mohla mít ještě doplňující program, nebo ji nechat čistě pouze pěší lávkou.
Pokusila jsem se zanalyzovat nejbližší kavárny v okolí. ( maps.google.com, Scuk.cz ). Kavárna na Štvanici chybí, nicméně na lávce není nezbytná, může být postavena přímo na ostrově. A tak jsem se rozhodla prozatím pokračovat pouze čistě s návrhem lávky.
Pokusila jsem se zanalyzovat nejbližší kavárny v okolí. ( maps.google.com, Scuk.cz ). Kavárna na Štvanici chybí, nicméně na lávce není nezbytná, může být postavena přímo na ostrově. A tak jsem se rozhodla prozatím pokračovat pouze čistě s návrhem lávky.
koncept
Jak předešlé analýzy předznamenaly, v mém konceptu mi jde hlavně o napojení na stávající MHD co nejkratším možným způsobem, a zároveň lepší zpřístupnění Štvanice, kterou chápu jako velký potenciál v podobě parku s různými volnočasovými aktivitami. V současnosti je přístup na Štvanici umožněn pouze z Hlávkova mostu, který je v dopravně velmi zatížen. Přechod po něm tak není pro pěší žádný velký zážitek. Hlučnost a prach působí dojem přejít most co nejrychleji bez šance si vychutnat krásných výhledů. Samotný přístup na Hlávkův most mi přijde pro pěší celkem komplikovaný (viz foto příběh).
"Jak se dostat z Nábřeží kpt. Jaroše na Hlávkův most"
Prvotní skici konceptu:
Navrhuji několik pěších lávek, které budou propojovat Holešovice s Karlínem. Oba břehy sepnu tak jako neurony. Přivedu lidi do jádra lávky, ze kterého umožním přístup na Štvanici.
"Jak se dostat z Nábřeží kpt. Jaroše na Hlávkův most"
... suma sumárum 12 minut (bez posezení).
Prvotní skici konceptu:
analýzy vol. 2: městská hromadná
Návaznost na městskou hromadnou dopravu.
nejbližší metro stanice: Florenc, Vltavská a Křižíkova
Nejbližší tramvajové zastávky: strana Holešovic: Pražská tržnice, Vltavská, Nábřeží kpt. Jaroše
strana Karlína: Křižíkova, Karlínské náměstí, Florenc, Těšnov
analýzy vol. 1: mosty
Prvním krokem byla analýza, týkající se mostů po Vltavě. Co mosty v historii spojovaly a spojují nyní.
1. Zbraslavský most - spojuje Zbraslav s místní částí Závist a železniční stanicí Praha-Zbraslav
2. Branický most - obchvat Prahy pro nákladní dopravu součástí železniční jižní (branické) spojky- Radotín–Vršovice
3. Barrandovský most -součástí Městského okruhu, spojuje východ–západ
4. Vyšehradský železniční most - spojující Hlavní Nádraží a Smíchovské nádraží
5. Palackého most - z historie pro zpřístupnění rychle se rozvíjejícího se Smíchova
1. Zbraslavský most - spojuje Zbraslav s místní částí Závist a železniční stanicí Praha-Zbraslav
2. Branický most - obchvat Prahy pro nákladní dopravu součástí železniční jižní (branické) spojky- Radotín–Vršovice
3. Barrandovský most -součástí Městského okruhu, spojuje východ–západ
4. Vyšehradský železniční most - spojující Hlavní Nádraží a Smíchovské nádraží
5. Palackého most - z historie pro zpřístupnění rychle se rozvíjejícího se Smíchova
6. Jiráskův most - spojující z Jiráskova náměstí Nové Město a Smíchov
7. Most Legií - spojuje Národní třídu přes Střelecký ostrov s Újezdem a Malou Stranou
8. Karlův most - spojuje Staré Město s Malou Stranou
9. Mánesův most - spojuje Palachovo náměstí a Klárov
10. Čechův most - podle puvodnich plánů: Můstek – Staroměstské náměstí – Pařížská třída – tunel letenskou strání
11. Štefánikův most - spojuje Spojuje Revoluční třídu s Letenským tunelem
12. Hlávkův most - napojen přímo na přemostění Masarykova nádraží
13. Negrelliho viadukt - spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny
14. Libeňský most - spojuje Holešovice s Libní
15. Holešovický železniční most - spojuje stanici Praha-Holešovice a odbočku Rokytka v Libni
16. Most Barikádníků - vede z Partyzánské ulice v Holešovicích do oblasti ulic Povltavské a Trojské v Troji
17. Tramvajový most - spojuje Pelc Tyrolku a Nádraží Holešovice
18. Pěší lávka - pěší, spojuje Troju a Stromovku
Z analýzy jasně vyplynulo, že spojnice mezi Karlínem a Holešovicemi opravdu chybí. Vzhledem k záměrům, které jsou jak pro Holešovice, tak pro Karlín v budoucnu plánovány, a s téměř zdvojnásobením počtu obyvatel bude takové vybudování pěší lávky více než nezbytné.
zadání
Zadání pro tento semestr je navrhnout propojení břehů Vltavy mostem, lávkou, objektem, přívozem, lanovkou, … v oblasti Holešovic, ostrova Štvanice a Karlína a prověřit funkčnost tohoto návrhu.
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)